Dinsdag 30 oktober 2012 (19e dag) - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Henny en Hennie - WaarBenJij.nu Dinsdag 30 oktober 2012 (19e dag) - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Henny en Hennie - WaarBenJij.nu

Dinsdag 30 oktober 2012 (19e dag)

Blijf op de hoogte en volg Henny en Hennie

01 November 2012 | Nederland, Almere Stad

De langverwachte dagsafari, het is vroeg we vertrokken al om 6 uur in de ochtend. Het was nog koel en er was veel bewolking, maar dat zou later veranderen. Onze groep vertrok in twee open jeeps waardoor iedereen een goed uitzicht had. Het eerste uur van 6 tot 8 was het vrij kalm met het spotten van wild, volgens de ranger/chauffeur. Tussen haakjes die had een linker kunstbeen, niet door een van de dieren zoals we dachten maar door een motorongeluk 20 jaar geleden. Het rijden ging hem echter prima af. We zagen veel antilopen en impala's. Het verschil tussen de beesten is dat de ene soort 2 strepen op zijn kontje heeft, maar beide zien er heel smakelijk uit. Ook zagen we krokodillen en neushoorns en hier en daar een verdwaalde olifant. Dit was meestal een oude olifant die verstoten was door de groep. We zagen een kudde buffels die aan het trekken was, een mooi gezicht om te zien. Om 8 uur hebben we ontbeten aan de Sabie-rivier.
Om 9 uur zetten we de safari voort. Het werd warmer en de zon brak door. Ook was er veel wind. Deze omstandigheden zijn niet gunstig voor een safari. Dan trekken de dieren zich terug. Toch zagen wij een aantal olifanten en giraffen. Ook zag Hennie mooie vogels maar de ranger stopte alleen bij een arend en de bromvogels. Bij de lunch in Lower-Sabie zagen we nijlpaarden en krokodillen. We trokken verder. Zouden we vandaag de big Five zien? We misten nog de leeuw en het luipaard. Op de weg stonden plotseling een aantal auto's stil. Iemand bleek iets bijzonders gespot te hebben. Toen wij eindelijk ook de kans kregen om te kijken zagen wij op zo'n 30 meter afstand een luipaard liggen. Hij was moeilijk te filmen of te fotograferen omdat hij lag verscholen in het groen. Maar de stippen waren duidelijk herkenbaar.een tijdje later zagen we een leeuwin op de weg. Ze liep ons heel bedaard tegemoet. Zij ging aan de kant van de weg liggen. Daarna zagen we 2 jonge welpen en een iets grotere welp over de weg naar de leeuwin gaan. De leeuw liet zich niet zien. Volgens de ranger was de leeuw al een tijd niet gesignaleerd bij de leeuwin. Waarschijnlijk is hij overleden. Toen we naar de plek toetreden zagen we ze alle vier bij elkaar. De kleine lagen te drinken bij moeder. Ook de iets grotere dronk gewoon bij deze moeder. Deze is zijn moeder waarschijnlijk verloren of kwijtgeraakt. Hierna was het alweer half vier en zijn we teruggereden naar Skukuza. Onderweg zagen we toch wel weer veel dieren zoals impala's en in een meertje zagen we bijna zandkleurige krokodillen. Ook zagen we nog een eenzame buffel die vlak voor ons de weg overstak en zich 20 meter verder in een waterplas liet vallen. We hebben ook nog een olifant gezien die heel dichtbij kwam. We moesten heel stil zijn zodat hij niet over de jeep zou lopen maandag had Hennie niet gehoord. Hij riep in zijn enthousiasme tweetje zeg of iets dergelijks. Gelukkig was dit voor de olifant geen aanleiding om naar onze jeep toe te lopen. Hij ging na een tijdje gewoon de struiken in. Om 4 uur waren we terug. We genoten van het feit dat we de big five hadden gezien.
In de avond hebben we daar een enkel wijntje op gedronken. Nederburg Cabernet Sauvignon en Nederburg rosé.

• 01 November 2012 - 11:08

Frank:

Niet één keer, maar zelfs drie keer een high five!