Vrijdag 9 juli 2010 - Reisverslag uit Coarsegold, Verenigde Staten van Henny en Hennie - WaarBenJij.nu Vrijdag 9 juli 2010 - Reisverslag uit Coarsegold, Verenigde Staten van Henny en Hennie - WaarBenJij.nu

Vrijdag 9 juli 2010

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henny en Hennie

10 Juli 2010 | Verenigde Staten, Coarsegold

Onze enige dag in Yosemite Park. Onze camping ligt op 32 mijl van de zuidelijke ingang van het park. De weg er naar toe is mooi, heuvelachtig. We stijgen naar 6000 feet en dalen weer een stuk. Bij de ingang worden we ontvangen door een ranger, zoals in alle andere parken. We krijgen een informatiekrantje over het park en een kaart met routes van de shuttlebussen. Deze rijden in de nabijheid van het bezoekerscentrum. Daar gaan we nog niet naar toe. Eerst gaan we grote sequoias bekijken in de Mariposa Grove een kleine 2 mijl van de ingang. Het is erg warm weer, maar de temperatuur valt mee in de schaduwen van de bomen. We maken een flinke wandeling naar de California tunnel. Een grote boom waar in de stam een grote tunnel is ontstaan van 3 meter hoog en 1 meter breed. De bomen zijn gigantisch groot. Soms zien we ook een gevallen boom waarbij de doorsnee van de stam met wortelresten enkele meter is.
Daarna rijden we naar het bezoekerscentrum. De weg daarnaar toe is ongeveer 40 mijl en kronkelt omhoog en omlaag. We maken foto’s bij verschillende mooie uitzichtpunten. Aan de weg wordt gewerkt. Op talloze stukken in de weg is het asfalt weggehaald en rijden we over los grind. De snelheid gaat dan omlaag naar 20 mijl per uur en soms nog minder. We slagen er toch in de camper onbeschadigd naar het bezoekerscentrum te rijden, maar banden, remmen en vering hebben ernstig geleden. Het lukt ons niet onze camper te parkeren op een van de parkeerterreinen. Zo druk is het. We zetten de camper langs de weg die vanuit het bezoekerscentrum naar de uitgang leidt. Het park is veel toeristischer en drukker ook dan andere parken. Ook de shuttlebussen zijn steeds vol. Maar als wij eenmaal uitstappen valt de drukte toch mee. Zeker als we een flinke wandeling maken. We wandelen in de schaduw van de hoge pines langs de Merced rivier met wild stromend water. Op sommige plekken aan het begin van de wandeling waar het water wat rustiger stroomt, zijn mensen aan het zonnen en zwemmen. De wandeling geeft ons uitzicht op de hoge bergtoppen en de zeer hoge watervallen in het park. Het is niet moeilijk voor te stellen dat hier grote wilde dieren leven zoals de mountain lion en de black bear, zoals men ons in het natuurcentrum had laten zien. Gelukkig zijn we er ook niet een tegengekomen.
Vervolgens gaan we met de shuttlebus naar een ander deel van het park waar een groot meer ligt. Het Mirror Lake. Ook hier maken we een fikse wandeling langs een rivier naar het meer. Als we van het voetpad afwijken om een trail te volgen naar het meer, staat er een groot waarschuwingsbord dat aangeeft dat de trail gesloten is vanwege het neervallen van enorme rotsblokken. We gaan dus door over het wandelpad en komen bij het meer. Dat valt jammer genoeg een beetje tegen. Door de droogte is het meer niet meer zo groot als op de kaart aangegeven. Ook spiegelt het niet door de wind die over het meer waait. Maar evengoed een mooi gezicht.
’s Avonds maken we de rit terug naar de camping.