Zaterdag 27 oktober 2012 (16e dag) - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Henny en Hennie - WaarBenJij.nu Zaterdag 27 oktober 2012 (16e dag) - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Henny en Hennie - WaarBenJij.nu

Zaterdag 27 oktober 2012 (16e dag)

Blijf op de hoogte en volg Henny en Hennie

28 Oktober 2012 | Nederland, Almere Stad

We vertrekken om 9.00 uur en rijden door de eindeloze suikerrietvelden naar noordelijk Natal het koninkrijk van de Zulustam. We merken wel dat de mensen hier armer zijn. We komen om 13.30 uur aan bij een van de oudste natuurreservaten van Zuid-Afrika, het Hluhluwe-Umfolozi reservaat. Dit gebied staat bekend om zijn witte en zwarte neushoorns, maar ook leeuwen en olifanten kunnen we op safari tegenkomen. Wij rijden eerst door naar het Protea hotel Hluhuwe en lunchen daar. Een bestelling van een sandwich met ham en kaas gaf wel aanleiding tot wat verbazing want het bestond uit 8 dubbele halve sandwiches met ham en kaas, een beetje patat, sla en tomaat. Dat was een beetje veel volgens sommige. Hennie had daar geen last van. Hij had voor een chickenburger gekozen. De koffers naar de kamer en weg op safari. De groep ging met 2 jeeps met Kanvas dak maar voor en zijkant open. We zaten strategisch aan de zijkant. Het eerste diertje was een antilope en later een groepje antilopen. Een klein stukje verder een reusachtige neushoorns één van de BIG FIVE. De gids wees ons op een grote heuvel met daarop zwarte stenen (op het eerste gezicht). Bij goed kijken bleek dat een heel grote groep buffels te zijn, die rustig stonden te grazen. Volgens de gids zouden we nog dichter bij komen. Het park was heel mooi, met veel heuvels, modderige paden en veel groen, gras, struiken, bomen etc. Een eind verder kwamen we groepjes koedoes tegen. Na een tijdje rijden kwamen we ook weer groepjes dieren tegen een soort antilopen tegen, maar dan iets vroeger met een bruine vacht en lichtere, verticale streepjes. Opeens verschenen er apen op onze weg, baboons. Leuk om zo'N groepje te zien. Een baboons trok zich werkelijk niets aan van onze jeep. Hij bleef op een metertje afstand naast de jeep met al die fotografen, rustig op een kaakje knabbelen. Nadat de apen verdwenen waren, stuitten we vervolgens op een klein vijvertje/modderpoel met 5 enorme neushoorns. Ze leken eerst heel rustig, maar al gauw kregen de neushoorns mot en gingen achter elkaar aan, dwars door de modderpoel. Prachtig om dit van dichtbij mee te maken. Vervolgens werden er nog twee onrustig en de vijfde deed een stap richting de jeep en staarde vervolgens doodstil naar ons. Hennie werd daar wel een beetje nerveus van en van hem mocht de chauffeur best verder rijden, dat vind de chauffeur een beetje te link met de neushoorns langs het pad. Hij reed achteruit en keerde de jeep. De gids kreeg een melding van de andere gidsen dat er een leeuw te zien was. Onze gids nam ons echter mee naar de buffels. We waren nu aanmerkelijk dichter bij. Op zo' n 50 meter afstand trok de hele groep van haast wel 50 buffels aan ons voorbij. Er liepen ook een aantal kleine buffeltjes bij. Dat deed Hennie wel erg denken aan Thijn en Jason. We zagen ook nog wat kleinere beesten en vogels. Op onze weg verscheen plots een neushoorn die zigzag van de ene kant van de weg naar de andere kant liep. We stonden stil en hij kwam steeds dichterbij. De gids reed voorzichtig achteruit toen de neushoorn wel erg dichtbij kwam. Maar dat bood geen soelaas want de neushoorn liep nu met snelle pas achter ons aan. Op een gegeven moment had de neushoorn het wel gezien en konden we keren en wegrijden. Het liep al tegen zessen toen we hoog in een boom langs de weg een rand zagen. Eerst dachten we dat het een grote uil was, maar toen zijn kop bewoog konden we duidelijk zien dat het een arend was. Heel bijzonder zo'n groot dier op 20 meter afstand. De safari was daarmee afgelopen. Olifanten en leeuwen hebben we niet gezien, maar we vonden ook zonder deze beesten prachtig. We krijgen nog meer kansen in het Krugerpark. De Vond was al ingevallen en dat gaat hier heel snel. In de open jeep was het bar koud en we waren blij in het botel t drug te keren voor een warme douche, een drankje en een zeer rijk buffet. We hopen dat het morgen iets warmer zal zijn. Vandaag was het droog, maar toch wel erg fris.

• 30 Oktober 2012 - 22:18

Ina:

Was vergeten te reageren maar vond het een indrukwekkend verhaal.
    Ben benieuwd naar jullie verhalen in het krugerpark.
    Liefs